Üreterosel Nedir? Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Böbreklerden gelen idrar, mesaneye aktarılır ve ardından idrar atımı gerçekleşir. İşte idrarın mesaneye iletildiği bu bölgede bir genişleme meydana gelmesine de üreterosel denir.

Tedavi edilmediği takdirde böbrek fonksiyonlarının bozulmasına kadar varan ciddi sorunlar ortaya çıkabilir. Cerrahi ve cerrahi olmayan yöntemlerle tedavi edilebilir.

Üreterosel Nedir?

Üreter tüp şeklinde bir yapı olarak idrarı böbrekten mesaneye taşır. Üreterin mesaneye giren ucunun mesane içinde balonlaşması üreterosel olarak adlandırılır.

Yani üreter mesaneye bağlandığı noktada keseye benzer şekilde genişler. Söz konusu genişleme üreterin mesane ile bağlantısını sağlayan deliğin küçük olması ve idrar akışını engellemesi sebebiyle gerçekleşir. Genellikle embriyonik gelişim sırasında ortaya çıkar.

Üreterosel mesanenin içinde gelişebileceği gibi, bazı durumlarda mesane dışında gelişerek üretradan dışarı çıkar. Tamamen mesanenin içinde olduğu durumlar ortotopik üreterosel ve üretraya uzandığı durumlar da ektopik üreterosel olarak adlandırılır.

Üreterosel boyutları değişkenlik gösterir. Bazıları çok küçükken, bazıları da mesaneyi kaplayacak denli büyüyebilir. Tıkanıklık sebebiyle idrar akışının engellenmesi ya da vezikoüreteral reflü gibi durumlarda idrarın üretere dönmesi söz konusudur.

Bunun sonucu olarak idrar yolları genişler, idrar böbrekte birikmeye başlar ve enfeksiyon ile birlikte böbreklerde fonksiyon bozukluğu gibi durumlar ortaya çıkabilir. Üreterosel durumu 4000’de 1 oranında görülürken, kadınlarda görülme oranı erkeklere göre daha yüksektir.

Üreterosel

Üreterosel Belirtileri Nelerdir?

Üreterosel doğum öncesinde gerçekleştirilen rutin doktor kontrolü sırasında fark edilebilir. Doğum gerçekleştikten sonra genellikle sık sık idrar yolu enfeksiyonu yaşanması ve ateş gibi şikayetler ile kendisini gösterir. Hastalığın yaygın görülen belirtileri arasında şunlar gösterilir:

• İdrar akışında azalma,
  • Enfeksiyona bağlı gelişen yüksek ateş,
  • Sık tekrarlayan idrar yolu enfeksiyonları,
  • Mide bulantısı ve kusma,
  • Gelişimde gerileme.

Tüm bu belirtilere ek olarak nadir de olsa hematüri olarak adlandırılan kanlı işeme, idrar renginde koyulaşma, idrar yaparken ağrı ve idrar kaçırma gibi belirtiler de ortaya çıkabilir.

Üreterosel Tanısı Nasıl Konulur?

Günümüzde doğum öncesi ultrason tekniklerin gelişim göstermesi sayesinde, böbreklerde meydana gelen genişleme anne karnındayken tespit edilebilir. Doğum sonrasında üreterosel genellikle 3 yaşına kadar saptanmaktadır.

Ayrıntılı bir hastalık öyküsü sonrasında enfeksiyon olup olmadığının kontrol edilebilmesi adına laboratuvar tetkikleri, tam idrar tetkiki ve ultrason gibi yöntemlere başvurulabilir.

Aynı zamanda mesane ve üretranın detaylı bir şekilde incelenmesi adına VCUG kullanılabilir. VCUG sayesinde vezikoüreteral reflü gibi sorunlar da teşhis edilebilir. Ayrıca eğer böbrek fonksiyonlarında bozulma meydana gelmeye başlamışsa sintigrafi uygulaması yapılması gerekebilir.

Üreterosel Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Tedavi süreci altta yatan nedenlerin tespit edilmesinden sonra uzman hekim tarafından planlanır. Burada belirleyici olan boyut, üreteroselin bulunduğu bölge, hastanın yaşı, durumu ve eşlik eden hastalıklardır.

Üreterosel tedavisinde temel amaçlar şunlardır:

• Böbrek fonksiyonlarını korumak,
  • Böbrek hasarını önlemek,
  • İdrar yolu enfeksiyonlarını ve vezikoüreteral reflü gibi durumları ortadan kaldırmak,
  • Mesane ve üretra darlıklarını önlemek,
  • İdrar atımının sağlıklı bir şekilde devam etmesini sağlamak.

Tedavi sırasında yukarıdaki amaçlara ulaşılması, cerrahi müdahale gereksinimini de minimum seviyeye indirir. En sık başvurulan tedavi yöntemi ise endoskopik yöntemlerle balonlaşmış olan kısmın çıkarılmasıdır.

Eğer hastaların mesane ve üretra bölgelerinde darlık yoksa ve vezikoüreteral reflü de gözlenmiyorsa, bu durumda yalnızca takip ve antibiyotik tedavisi yeterli olabilir.

Fakat böbrek ve üreterdeki genişlemenin boyutu ciddiyse, idrar yollarında enfeksiyon ya da taş olumu ve mesanede boşaltım sorunları gerçekleşiyorsa, bu durumda cerrahi yöntemlere başvurulabilir. Burada da üreteroselin endoskopik dekompresyonu ve parsiyel nefrektomi olmak üzere iki farklı yönteme başvurulur.

Üreteroselin endoskopik dekompresyonu işleminde idrar akışını engelleyen genişlemenin açılması için delme işlemi gerçekleştirilir. Delme işlemi endoskop aracılığıyla gönderilen lazer ile gerçekleştirilir.

Parsiyel nefrektomi işleminde ise böbreğin çalışmayan kısmı ameliyat ile çıkarılır. Her iki işlemde uzman hekimler tarafından gerçekleştirildiği sürece başarıyla sonuçlanır. Bu yüzden üreterosel tedavisinde doktor seçimi önemlidir.