AIDS Hastalığı Nedir?

AIDS ya da HIV hastalığı cinsel temasla ya da hastalıklı kişilerin kanından bulaşan vücudun tüm organlarını tutmakla birlikte özellikle bağışıklık sistemini hedef alan ve etkileyen ölümcül bir virüs hastalığıdır. Vücudumuzdaki bağışıklık sisteminden sorumlu CD4-T lenfositleri yok ederek bağışıklık sistemimizi çökertir ve bunun neticesinde, infeksiyon, isal, zatürre, menenjit (beyin zarı iltihabı) gibi durumlara bağlı ölüm olabilir. Ayrıca kaposi sarkomu gibi bazı kanser görülme olasılığını artırır.

AIDS Nasıl Bulaşır ve Görülme Sıklığı Nedir?

Aquared Immunodefficiency Syndrome (AIDS) Türkçe adıyla kazanılmış bağışıklık yetmezliği sendromu hastalığının %50 si kan ya da kan ürünleri yoluyla %50 sinin de  cinsel temasla bulaştığı bildirilmektedir. Ayrıca anne sütünde vücut salgılarında, organlarda virüs bulunur. Hem erkek hem de kadından bulaşabilir. Cinsel yolla bulaşanların %70 ini heteroseksüller oluşturmaktadır. Dünya nüfusunun 37 milyonu Türkiye nüfusunun 18 bini HIV pozitiftir. Bu pozitif nüfusun % 60’ı tedavi almaktadır. Virüs bulaştıktan sonra hemen hastalık olmaz hatta her HIV pozitif olan AIDS hastalığına yakalanmaz. Ancak yakından takip edilmelidir. Sağlık bakanlığına bildirimi zorunlu bir hastalıktır. Evlenmeden önce çiftler arasında testin yapılması zorunludur. Ancak HIV pozitif olmak evlenmeye engel değildir.

AIDS Hastalığında Erken Tanı Önemli Midir?

Tüm cinsel yolla bulaşan hastalıklarda olduğu gibi AIDS te de erken tanı ve tedavi çok önemlidir. Erken tanı konulduğu zaman HIV pozitif kişi hem takip ve diğer kişilere bulaştırma açısından hem de erken tedavi açısından önem arzeder. Kişi yakalanmışsa antiviral tedavi verilebilir ve uzun süre kontrollü bir şekilde yaşamını sürdürebilir. HIV pozitif bir kişi ile kan, kan ürünleri, cinsel yolla veya başka bie şekilde  temas edildiğinde hemen somuç pozitif çıkmaz. Bulaşaması da kesin değildir. Ancak 4-6 hafta sonra antikor oluşur ve ancak o zaman testler pozitif çıkar. HIV pozitif hasta ayrıca hemen hastalanmazç bazen hastalık 3-15 yıl sonra olabilir.

AIDS Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Virüs vücuda girdikten 4-6 hafta sonra belirtilerini göstermeye başlar. Genellikle ateş, boğaz ağrısı, döküntü, baş ağrısı gibi grip belirtileri gösterir. Bunun yanında lenf bezlerinde şişme , inatçı geçmek bilmeyen isal, kas ve eklem ağrısı, halsizlik, kilo kaybı gibi spesifik olmayan belirtiler gözükür. Daha ilerlediği zaman lenf bezlerinde aşırı şişme, tüberküloz, zatürre, lenfoma, ensefalit (beyin iltihabı), kaposi sarkomu, diğer kanserler, çeşitli paraziter ve mantar enfeksiyonları olur ve bu aşamadan sonra genellikle ölümle sonuçlanır.

AIDS Hastalığında Teşhis Nasıl Konulur?

HIV testi kandan antikora bakılır. Antikor gelişmesi için şüpheli temastan sonra en az 4-6 hafta beklenmelidir. Hatta 90 güne kadar bulaşmadan sonra pozitif olabilir.

AIDS Nasıl Tedavi Edilir?

HIV pozitif olan bir kişi öncelikle bildirimi zorunlu olduğu için k,işisel gizlilik hakları korunarak sağlık bakanlığına bildirilmelidir. Sonra bu konuyla ilgilenen derneklerden ve psikiyatrlardan yardım alınarak multidisiplineer bir şekilde hasta yönetimi yapılır. Hedef hem diğer bireylere hastalığın bulaşmasını önlemek hem de yakalanan kişinin tedavisi en iyi şekilde gerçekleştirmektir. Tedavide HIV e etkili antiviral ilaçlar vardır. Bunların kombinasyonları ile vücuttaki virüs miktarı azaltılarak ya da yok edilerek hastanın konforlu bir şekilde komplikasyonlar gelişmeden hayatını devam etmesini sağlamaktır. Virusu tamamen ortadan kaldırıcı bir ilaç ve aşı maalesef geliştirilememiştir. Ancak güncel ilaçlarla ciddi ilerlemeler katedilmiştir.

HIV'den Korunma Yolları Nelerdir?

HIV pozitif ve riskli kişilerle kan, kan ürünleri, kişisel eşya alışverişi yapılmaması ya da HIV pozitif kişiyle cinsel temas kurulması zorunlu ise mutlaka sağlam kondom kullanılması ve hijyen elbette çok önemlidir.

HIV Pozitif Kişi Çocuk Sahibi Olabilir Mi?

HIV pozitif bireyler ister erkek ister kadın olsun çocuk sahibi olmalarında bir sakınca olmamakla birlikte doğan bebekte %2 oranında da olsa hastalık görülme ihtimali mevcuttur. Erkekte spermlerin HIV den arındırılarak anne yumurtasına verilmesi mümkündür. HIV pozitif anne de çocuk doğurabilir ve çocuk mutlaka HIV pozitif olacak diye bir kaide yoktur.