Frengi Hastalığı Nedir?

Sifiliz ya da frengi olarak da bilinen bu hastalık etkeni treponema pallidum bakterisi olup cinsel yolla bulaşan başlarda genital organlarda daha sonraki dönemlerde başta dolaşım sistemi olmak üzere sinir sistemi ve diğer sistemleri etkileyen ciddi bir enfeksiyondur.

Frengi Belirtileri Nelerdir?

Sifiliz cinsel yolla bulaştıktan sonra çoğalması için kuluçka süresi dediğimiz yaklaşık 3 haftalık bir süre geçtikten sonra genital organların cildinde düzgün kenarlı, kırmızı ağrısız şankır dediğimiz lezyonlarla kendini gösterir. Daha sonra tedavi edilmese bile kendiliğinden lezyonlar iyileşir ancak tedavisi gerçekleşmezse ileriki dönemlerde başka hastalıkları da taklit ederek sinir sistemi, büyük damarlar gibi sistemlerde ciddi sonuçlar doğurur. Sifilin 3 dönemi vardır

1. Şankır dönemi; hastalık kapıldıktan 3 hafta sonra penis ya da vajina gibi genital organların cildinde kızarık, ağrısız düzgün kenarlı lezyonlar belirir. Bazen ağrılı da olabilir. Tedavi edilmezse bile kendiliğinden geçebilir ancak ileriki dönemde diğer dönemleriyle kendini gsterir.
  2. İlk dönemden yaklaşık 7-10 hafta sonra kendisini grip benzeri belirtilerle gösterir. Yani gribi taklit edebilir. Bu dönemde halsizlik, boğaz ağrısı, kas ağrısı ve ateş olur. Bu dönemde de tedavi edilmezse kendiliğinden geçebilir ancak uykuya yatar ve 3. dönem olarak kendini gösterir.
  3. Sistemik sifiliz dönemi olup başlangıçtan 3-15 yıl sonra ortaya çıkar ve kendisini 3 şekilde gösterir a) Gomlu sifiliz; ciltte, kemiklerde ve iç organlarda gom adını verdiğimiz tümör benzeri yapılar oluşur. Yani tümörü taklit edebilir b) Nörosifiliz; sinir sistemini tutarak demans, felç, his kusuru ve göz bozuklukları oluşturabilir. c) Vasküler sifiliz; aorta gibi büyük damarları etkileyerek anevriama dediğimiz duruma neden olur ve ölümle sonuçlanabilir.

Ayrıca sifili hamilelikte mevcut olursa yeni doğanda ciddi sonuçlar doğurabilir, ölümlere neden olabilir.

Sifiliz Teşhisi Nasıl Konulur?

Klinik belirtilerin yanında şankır dediğimiz lezyondan ve kandan örnek alınarak laboratuvarda inceleme neticesinde teşhis konulur.

Frengi Nasıl Tedavi Edilir?

En önemli tedavi korunmak olup tek eşlilik, kondom kullanımı ve hijyen çok önemlidir. Penisilin grubu antibiyotikler tedavide en çok tercih edilen ilaçlardır. Anacak mutlaka bir hekim kontrolünde tedavi gerçekleşmelidir. Sifiliz etkeni olan mikroorganizma antibiyotikle ortadan kaldırılabilir ancak sinir sistemi, kalp ve iç organ tutulumlarının tedavisinde ek tedaviler hatta cerrahi tedaviler gerekebilir.