Klamidya

Klamidya Hastalığı Nedir?

Klamidya en sık cinsel yolla bulaşan hastalıklardan birisi olup etkeni Klamidya Trochomatis’tir.

Hem erkek hem de kadında enfeksiyonlara neden olur ve klamidya tedavi edilmezse kısırlık gibi ciddi komplikasyonlara neden olabilmektedir.

En çok üreme çağındaki erkek ve kadınları etkiler.

Klamidya Nasıl Bulaşır?

Vajinal, oral ya da anal yolla olan cinsel temasla bulaşmaktadır. Ayrıca klamidya enfeksiyonu olan kadınların bebeklerine doğum sırasında bulaşıp çocukta klamidya enfeksiyonuna neden olabilmektedir.

Klamidya Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Hem erkek hem de kadında klamidya belirtileri gösterebilir. Erkekte; penis ucunda idrar yolunun çıkışında şeffaf hafif bulanık akıntı, penis ucunda yanma kaşıntı, kızarıklık, idrar yaparken yanma, torbalarda yani skrotumda şişlik gibi belirtiler olmaktadır.

Kadında; kötü kokulu vajinal akıntı, idrarda yanma, genital bölgede kızarıklık, adetler arası kanama, ağrılı adet görme, cinsel ilişki sırasında ağrı gibi belirtiler olmaktadır.

Klamidya Başka Hangi Hastalıklara Neden Olur?

Klamidya erkek ve kadınlarda genital organların enfeksiyonunun yanısıra gözde körlüğe kadar giden sıkıntılara, lenf bezlerinin tutulmasıyla lenfagranuloma venarum(LGV) dediğimiz ciddi sıkıntılara neden olabilmektedir.

Özellikle Afrika da çocuklarda elle gözlerin teması sonucu ciddi körlüklere neden olabilmektedir.

Klamidya Hastalığı Tedavi Edilmezse Neler Olur?

Erkeklerde klamidya, sperm geçiş yollarını etkileyip tıkanıklığa neden olabilir, yani kısırlık oluşturabilir. İlave olarak erkeklerde prostatit hastalığına neden olabilir.

Kadınlarda klamidya fallop tüpleri dediğimiz üreme için sperm geçişine izin veren tüplerin tutulmasıyla tıkanıklıklara neden olur ve kısırlığa yol açar.

Ayrıca kadınlarda PİD dediğimiz pelvik bölgenin kronik enfeksiyonuna neden olur. Göz ve lenf bezlerini tutmasıyla körlüğe ve ciddi lenfatik enfeksiyonlara neden olabilir.

Klamidya Teşhisi Nasıl Konulur?

Şüpheli olan yerden eğer erkekte dış idrar yolundan ya da penis ucundan kadınsa klamidya hastalığı rahim ağzından ve oral veya anal ilişkilerden kaynaklandıysa o bölgelerdeki akıntılarsan örnekler alınır.

Örnekler alındıktan sonra laboratuvara gönderilir. Oradan gelen sonuca göre hangi mikroorganizma ürediyse ona göre ilaçları verilir. Ayrıca klinik gözlem de önemlidir.

Öncelikle bir muayene yapılır ve laboratuvar sonucuna göre bunu biz daha da güçlendiririz. Buna göre klamdiya teşhisini tamamlamış oluruz.

Klamidya Tedavisi Nasıl Yapılır?

Laboratuvara gönderilen örneklerin gelmesini beklemeden önce ampirik tedavi yani muhtemel mikroba karşı tedavi başlanır.

Klamidya için bu doksisiklin, tetrasiklin, azitromisin gibi ilaçlardır. Kültür sonucu gelince tedaviyi değiştirmek gerekirse değiştiririz.