Genital Siğiller – Kondilom HPV Enfeksiyonu Nedir ve Nasıl Bulaşır?

Genital siğil nedir?

Genital siğil (kondilom) yani genital HPV lezyonu en sık cinsel temasla bulaşan hastalıklardan biri olup etkeni human papillom virüs (HPV) dur.

Hem erkek hem de kadınlarda genital bölgede ciltten kabarık ağrılı kaşıntılı kahverengi lezyonlar oluşturur.

Çok küçük lezyonlar olabildiği gibi birkaçı birleşerek karnabahar şeklinde daha büyük lezyonlara neden olabilir. Çok sayıda cinsel partneri olanlarda daha sık görülür.

HPV nin 200 den fazla tipi vardır. Kadınlarda bazı tipleri özellikle tip 16 ve tip 18 rahim ağzı kanserine neden olabilmektedir. Genital siğillere ise en sık HPV tip 6 ve tip 11 neden olmaktadır.

Genital siğil hangi yaş aralığında görülür ve nasıl bulaşır?

Genital siğil genellikle cinsel yolla bulaşan hastalık olduğu için cinsel aktif fazla görülür. Bu da 18 yaş üstü olarak düşünebiliriz.

Cinsel aktif fazla yani 18 yaş ila 30 yaş arası %7 oranında görülürken tüm yaş grupları dikkate alındığı zaman %1 oranında görülür. Yani 100 kişiden 1 kişide genital siğil var demektir.

HPV enfeksiyonu belirtileri nelerdir?

HPV enfeksiyonu bulaştıktan sonra hemen belirti vermez. Virus vücuda girdikten sonra öncelikle bağışıklık sistemi ile karşılaşır ve üremesi sınırlandırılır.

Bağışıklık sisteminin zayıfladığı bir durumda belirti vermeye başlar. Belirti vermesi için aylar hatta yıllar gerekebilir. Genital bölgede lezyonar deriden kabarık açık-koyu kahverengi şeklinde üzeri pürtüklüdür.

Lezyonlar tek tek küçük lezyonlar olabildiği gibi karnabahar şeklinde büyük lezyonlar şeklinde olabilmektedir.

Lezyonlar genital bölgede bacak arasında skrotum dediğimiz torbalarda , peniste , anüste ve nadirde olsa oral ilişki yapanlarda boğazda görülebilmektedir. Cinsel birleşme sırasında lezyonlarda kanama olabilir.

Kondilom teşhisi nasıl konulur?

Teşhis belitilerin görülmesine ilaveten lezyonların labarotuvara gönderilmesi neticesi konulabilir. Laboratuvarda ayrıca genital bölgeden sürüntü alınarak tiplendirilmesi yapılabilir.

Genital siğiller nasıl tedavi edilir?

Genital siğil şikayetiyle gelen bir hastada öncelikle ayrıntılı sorgulanmalıdır. Ek hastalık olup olmadığına bakılmalıdır.

Lezyon olması muhtemel yerler iyice kontrol edilmelidir. Uretra dediğimiz idrar yolunun mesaneden sonraki çıkış kısmında da olabilir.

Böyle bir şüphe varlığında sistoüretroskopi işlemi yapılmalı ve eğer lezyon var ise endoskopik olarak tedavi edilmelidir. Görünen lezyonlar ya cerrahi olarak çıkarılır ya dondurulur ya kremle ortadan kaldırılır ya da koter ile yakma işlemi yapılır.

Önemli olan lezyonların tümünün ortadan kaldırılmasıdır. Lüzum halinde lezyonları görmek için mikroskop kullanılabilir. Bütün bu tedavilere rağmen tekrarlama riski  yüksektir.

HPV enfeksiyonu komplikasyonları nelerdir?

HPV enfeksiyonu eğer tedavi edilmezse birtakım komplikasyonları vardır. Birincisi orada kötü bir görüntünün olması herkesi rahatsız eder.

İkincisi ise bunun bulaştırıcılığıdır. Genital siğil tedavi etmemizin asıl nedeni partneri korumaktır. Eğer partner kadınsa, kadında da bu lezyonlar oluşabilir.

Bu lezyonların neticesinde bazı tipler özelikle tip16 ve tip18 tipleri serviks kanseri dediğimiz rahim ağzı kanserine neden olabilir. Bu nedenle hem tedavi hem de korunma önemlidir.

Bunun dışında çok büyük lezyonlar olursa idrar yollarında ki bu lezyonlar sadece genital bölgeyi tutmaz bazen idrar yolunun ağzından idrara kesesine kadar tüm bölgeleri tutabilir.

Bu durumda idrar yollarında tıkanıklığına neden olabilir. Bu yüzden görülür lezyonlar değil ancak şüpheli durumlarda idrar yollarına kameralı bir aletle girip lezyonların olup olmadığı araştırılmalıdır.

Bu oran %17 oranında görülebilir. Bu nedenle hem tedavisi hem de cinsel aktif hastalıklarının korunması açısından bu korunma yöntemlerinin bilinmesi çok önemlidir.

HPV enfeksiyonundan nasıl korunuruz?

HPV enfeksiyonundan korunma diğer cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunmayla hemen hemen aynıdır. Burada bazı farklar vardır. HPV enfeksiyonu genital bölgenin diğer taraflarını da tutabilir.

Yani sadece cinsel organı değil onun üstünde yanında ya da daha uzak yerlerde temasla bulaştığı için oralarda da lezyon olabilir. Bunun için öncelikle şüpheli kişiler tedavi edilmelidir.

Daha sonra eğer kondilom ya da HPV’ye yatkın kişiler aşılanabilir. Güzel tarafı ise aşının olmasıdır.

Aşının etkisi de en çok rahim ağzı kanserine neden olan tip16 ve tip 18. tipe karşı etkili olmasıdır. Aynı zamanda genital siğile neden olan lezyonlarda da etkili olmasıdır.

Korunmayı 2 şekilde söyleyebiliriz. Diğer cinsel yolla bulaşan hastalıklarda olduğu gibi kondom kullanımı ve şüpheli kişilerin aşılanması korunmayı sağlayabilir.