Testiste Ağrı ve Şişliğin Sebepleri Nelerdir?

Testislerde oluşan ağrı ya da şişlik bir anda ortaya çıkabileceği gibi, zaman içerisinde de gelişebilir. Testis ağrıları ve şişliğine ek olarak mide bulantısı ya da kusma, yüksek ateş ve testis sıcaklığının artması gibi durumlar ortaya çıkıyorsa, acil müdahale edilmesi gereken bir durum oluşmuş olabilir. Bu yüzden ağrı ve şişliğin düzenli olarak takip edilmesi ve doktor kontrolü gereken durumların acil olarak tedavi edilmesi gerekir.

Testislerde Ağrı ve Şişliğin Yaygın Nedenleri

Testislerde ağrı ve şişlik pek çok nedene bağlı olarak gelişebilir. Fakat orşit olarak da adlandırılan testis iltihabı, hidrosel, testis kanserleri, inguinal herni ya da kasık fıtığı, testis dönmesi olarak da bilinen testis torsiyonu ve varikosel en yaygın karşılaşılan nedenler olarak gösterilebilir. Söz konusu hastalıklar farklı nedenlere bağlı olarak gelişebileceği gibi, uygulanacak tedavi yöntemleri de farklıdır.

Orşit (Testis İltihabı)

Testisin iltihaplanması orşit olarak adlandırılır. Testislerde iltihaplanma genel olarak bakterilere bağlı olarak gelişir. Nadir de olsa kabakulak virüsü de dahil olmak üzere çeşitli virüs ve parazitler nedeniyle ortaya çıkabilir. Eğer enfeksiyon testise yapışık spermlerin depolandığı bölge olan epididim içinde gerçekleşiyorsa, bu durum epididimoorşit olarak adlandırılır. Orşitin ortaya çıkmasındaki en yaygın neden idrar yollarında bulunan bakterilerin testise doğru sperm kanalından ilerlemesidir. Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonlarına sebep olan bakteriler, genç ve cinsel açıdan aktif erkeklerde ise bel soğukluğu olarak da bilinen üretrite sebep olan bakteriler sonucu oluşur. Testis iltihabının belirtileri ise şunlardır:

• Testislerde dokunma hassasiyeti meydana getirecek kadar ağrı,
  • Ağrılı şişlik,
  • Testis yüzeyinde kızarıklık ve ısı artışı,
  • Enfeksiyonun ağırlaştığı durumlarda ateş,
  • Ağrının ve şişliğin artmasına bağlı olarak gelişen yürüme bozukluğu.

Testis iltihabı genellikle tek testiste meydana gelse de, yüzde 10 ihtimalle iki testiste birden meydana gelebilir. Orşit teşhisi konulduktan sonra ilk olarak antibiyotik tedavisine başlanır. Ek olarak ağrı kesici ve ödem çözücü ilaçlara başvurulabilir. Enfeksiyonun durumuna göre soğuk buz uygulamaları da tedavi için başvurulan yöntemlerden biridir. Eğer tedavi için geç kalınırsa testislerin için iltihap artışı ve apse oluşumu meydana gelebilir. İlerleyen dönemde sperm üretimi olumsuz etkileyebilecek daha ciddi sonuçlar ortaya çıkabilir.

Hidrosel

Anne karnında bulunan erkek bebeklerin testisleri karın içerisindedir. Doğum zamanı yaklaştıkça kasıkta bulunan kanalları takip eden testisler olması gereken yerlerine yerleşir. Testislerin ilerlemesi sırasında karın zarının açık kalması, karında bulunan sıvının söz konusu kanallardan geçmesine neden olur. Nitekim yumurtalıklar testisin etrafını saran zarların için anormal bir şekilde sıvı birikmesine bağlı olarak şişebilir ve bu durum hidrosel olarak adlandırılır. Testis kanallarının kapanması durumunda da dahil içeride sıvı kalmış olabilir. Böyle durumlarda 1-2 yaşına gelene kadar hidroselin gerilediği görülebilir. Fakat sabit kalan ve ilerleyen hidrosel durumlarda tedavi cerrahidir.

Hidrosel yalnızca yeni doğan erkek bebeklerde değil, aynı zamanda yetişkin erkeklerde de görülebilir. Enfeksiyon sorunları, travmatik durumlar, kalp yetmezliği ya da varikosel cerrahisi gibi sebeplere bağlı olarak hidrosel gelişmesi mümkündür. Hidrosel her zaman ağrı ya da fonksiyon bozuklukları gibi sorunlara neden olmasa da, bazen estetik sorunlar da ortaya çıkabilir. Cerrahi olarak uygulanan yöntem çocuk hastalarda ya da kasık fıtığı olan hastalarda kasık bölgesinden gerçekleşir. Yetişkin ve kasık fıtığı olmayan hastalarda ise operasyon yumurtalık üzerinden yapılır. Hidrosel kesesi kesilerek cerrahi olarak çıkarılır ve hasta 1 gün yatış sonrası taburcu edilir.

Testis Kanserleri

Genellikle 20-40 yaş arası genç erkeklerde görülen testis kanserleri, ağrısız şekilde büyüyen kitleler şeklindedir. Uzman bir hekim tarafından yapılan fiziki muayene sonucunda ele gelen kitleler olarak kendisini gösterir. Gerekli görüldüğü durumlarda ultrason yöntemiyle de tanı konulabilir. Herhangi bir ağrı hissettirmeyen kitleler testis tümörü olarak ifade edilir. Testis kanserlerinin tedavisi cerrahidir. Radikal inguinal orşiektomi olarak adlandırılan yöntem ile testisin, spermatik kord olarak adlandırılan yapılar ile birlikte çıkarılması söz konusudur. İşlem kasık bölgesinden gerçekleştirilir. Cerrahi yönteme ek olarak ışın ya da ilaç tedavisi de uygulanabilir.

İnguinal Herni (Kasık Fıtığı)

Ikınma ya da ayağa kalkma gibi nedenlerle ortaya çıkan, karın duvarındaki zayıf nokta olarak değerlendirilen kasık bölgesinde meydana gelen şişlikler kasık fıtığı olarak adlandırılır. Açık kalmış kanaldan ya da zayıflamış olan zardan bağırsakların fıtıklaşması ile gelişebilir. Fıtık bazen yalnızca kasık bölgesindeyken, bazen de kasıktan yumurtalığa kadar uzanabilir. Kasık bölgesinde şişlik ile kendisini gösteren kasık fıtığı, bazen hiçbir belirti vermeyebilir. Bu yüzden genellikle rutin kontroller sırasında fark edilir. Nadir olarak fıtıklı bölgede ağrı görülebilir. Kasık fıtığı ancak cerrahi olarak tedavi edilebilir.

Testis Dönmesi (Testis Torsiyonu)

Spermatik kord adı verilen, kasıktan başlayarak yumurtalıklara kadar uzanan yapı içerisinde bulunan damarlar testisleri besler. İşte bu damarlar eğer kendi etrafında dönerse ve kan akımı bozulursa, testislerde şiddetli bir ağrı ani olarak başlayabilir ve bu ağrıya şişlik eşlik edebilir. Testis dönmesi uykuda ya da egzersizlerden sonra meydana gelebilir. 12 ila 20 yaş arası erkeklerde sık görülen testis dönmesi, bebeklerde ya da yetişkin erkeklerde de ortaya çıkabilir. Testis dönmesi acil olarak cerrahi şekilde tedavi edilmesi gereken bir durumdur. Çünkü 6 saati geçen testis dönmesi durumlarında hücre ya da organ ölümü gibi daha ciddi sonuçlar ortaya çıkabilir.

Varikosel

Testis etrafında bulunan toplardamarların anormal şekilde genişlemesi varikosel olarak adlandırılır. Daha çok genç erkeklerde görülen bu durum, kısırlık muayenesi ya da tedavisi sırasında fark edilir. Varikosel kendisini sızı şeklinde bir ağrı ile gösterir. Varikoselin ilerlediği durumlarda damarlarda meydana gelen şişlik gözle görülebilir seviyeye gelir. Eğer varikosel sperm değerlerinin bozulmasına ya da testiste hacim kaybına neden oluyorsa, hastalık mikroskopik varikoselektomi adı verilen cerrahi yöntemler tedavi edilir.

Testislerde Ağrı

Testislerde Ağrı ve Şişlik Yaratabilecek Diğer Durumlar

Testislerde ağrı ve şişlik her ne kadar yaygın şekilde yukarıdaki nedenlere bağlı olarak gelişiyorsa da, nadir olarak başka nedenlere bağlı olarak da gelişebilir. Bu nedenlerden bazılarını şu şekilde listelemek mümkün:

• Akut epididimit,
  • Fournier gangreni,
  • Prostatik,
  • Diyabetik nöropati,
  • Böbrek taşı,
  • Kabakulak orşiti,
  • Skrotal kitle varlığı,
  • Testis travması,
  • Spermatosel,
  • İdrar yolu enfeksiyonu.

Eğer testislerdeki şişlik ve ağrı doktor müdahalesi gerektirmeyen bir durumdan kaynaklanıyorsa, ağrı ve şişliğin giderilmesi için şu yöntemler uygulanabilir:

• Testislerin istirahat ettirilmesi,
  • Ilık duş almak,
  • Ağrı kesici kullanmak,
  • Buz uygulamak.

Yine de her ne olursa olsun bir şişlik ya da ağrı durumunda mutlaka bir doktora danışılması gerekir. Testisteki ağrının ve şişliğin nedeni ne olursa olsun, uzman bir doktor kontrolünde bütün problemlerin giderilebileceğini unutmayın!