Testis Torsiyonu Nedir? Belirtileri ve Tedavisi

Testis torsiyonu, testis torbasına kan getirmeyi sağlayan spermatik kordun bükülmesi sonucunda ortaya çıkar. Kan akışında azalma meydana gelir. Tüm bunlarında sonucunda kişi, şiddetli ağrı hissine kapılır.

Ağrıyla birlikte bölgenin şişmesi gözlemlenir. Bu sorun genelde 12 ile 18 yaş arasındaki bireylerde görülür. Ancak doğum öncesinde herhangi bir yaşta da görülebilir.

Testis torsiyonu konusunda bireyin acil ameliyata alınması gerekir. Hızlı bir şekilde tedavisi yapılabilirse testis kurtarılabilir. Ancak kan akışı çok uzun süre kesilirse testis bu durumdan zarar görür ve çıkarılması gerekir.

testis torsiyonu

Testis Torsiyonu Belirtileri Nelerdir?

Testis torsiyonu belirtileri konusunda sıklıkla aşağıdaki semptomlarla karşılaşılır;

• Skrotumda gerçekleşen ve aniden ortaya çıkan şiddetli bir ağrı oluşur. (Skrotum, penisin altında yer alan ve testislere taşıyan yumuşak deri torbasına verilen isimdir.)
  • Skrotumun şişmesi gözlemlenir.
  • Karın ağrısına yol açar.
  • Mide bulantısına ve kusmaya sebep olur.
  • Testisin, normalden daha yükseğe ya da her zamankinden farklı bir açıya yerleşmesine sebep olur.
  • Genellikle – sık gerçekleşecek şekilde – idrar kaçırmaya sebep olur.
  • Vücut ısısının (ateşin) artmasına sebep olur.

Testis Torsiyonu Nasıl Anlaşılır?

Testis torsiyonunun belirtileri arasından bir ya da bir kaçını yaşadığınız durumda hemen doktora başvurmanız gerekir. Kesin teşhis sadece doktorlar tarafından yapılabilir.

Doktorlar, kişinin gösterdiği belirtileri ve semptomları inceler. Tüm bu belirti ve semptomların testis torsiyonundan mı yoksa farklı bir sebepten mi kaynaklandığını tespit eder. Bu tespit, karın ve kasık bölgesinde gerçekleştirilen fizik muayenesiyle belirlenir.

Bu muayene sırasında doktor, öncelikle testiste sorun yaşanan bölgeyi ovalar ya da hafifçe sıkıştırmaya çalışır. Normal şartlar altında bu işlemi gören testiste kasılma görülür.

Ancak kişide testis torsiyonu varsa böyle bir tepki göstermez. Ek olarak teşhis için idrar tahlili, skrotal ultrason ya da ameliyat gerçekleşebilir.

Kişinin belirli bir süre boyunca ağrısı varsa ve fizik muayenesi sonucunda testis torsiyonu konusunda teşhisi konulduysa hızlı bir şekilde ameliyathaneye alınması gerekir.

Aksi durumda kişinin testisi alınmak zorunda kalabilir. Bu sorun benzer belirtiler sebebiyle Orşit, Epididimit, Appendiks testis torsiyonu, Appendiks epididimis torsiyonu ile karıştırılabilir.

Bu dört sorun, herhangi bir ameliyat gerçekleştirilmeden antibiyotik tedavisiyle çözüme kavuşturulabilir. Ancak bu durum testis torsiyonunu yaşayan kişiler için geçerli değildir. Bu kişilerin ortalama 8 saat içerisinde ameliyat olması gerekir.

Testis Torsiyonu Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Bu sorun testis kısmında kan akışının gerçekleşmemesine sebep olur. Bunun sonucunda testis iltihap kapabilir ya da çürüyebilir. Bu aşamadan sonra çürüyen testisin ameliyatla çıkarılması gerekir.

Eğer bireyde testis torsiyonu varsa diğer testiste de aynı sorun ileriki zamanlarda baş gösterebilir.

Tedavi olmayan ve testisi alınan kişilerin bu bölgesinde salgılanan hormon seviyesi normalin altında olur. Bu durum kişi için büyük bir tehdit oluşturmaz. Ancak bir testisin kaybedilmesi psikolojik sorunlara yol açabilir. Ameliyat olan bireylerin sağlam testisi sabitlenir ve diğer testis yerinden çıkarılır.

Bu ameliyatın sonucunda sağlam olan testiste aynı sorunun yaşanma durumu ortadan kaldırılır. Ancak bu sorunu yaşayan bireylerin kısırlık yönünden takip edilmesi gerekir.

Daha öncesinden de belirttiğimiz gibi bu sorun sıklıkla 12 ile 18 yaş arasındaki bireylerde görülür. Kısırlık yönünden bu bireyler takip edilmesi gerekir. Birey, sperm tahlilleri konusunda bilgilendirilmelidir.

Çünkü bu sorun sağlam olan testisin sperm miktarını ve sperm kalitesini düşürebilir.