Dizüri Nedir? Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Dizüri olarak da adlandırılan idrar yaparken yanma hissi, enfeksiyona bağlı olarak ya da enfeksiyon dışı nedenlerle ortaya çıkabilir. Dizüri genellikle üriner sistem ve böbrek sorunları ile ilgilidir. Tüm hastalıklarda olduğu gibi dizüride de altta yatan nedenlerin tespit edilmesi, uygulanacak tedavi yöntemi konusunda belirleyicidir.

Dizüri Nedir?

İdrar yaparken hissedilen ağrı ya da yanma dizüri olarak adlandırılır. İdrar yolundaki bakteriyel enfeksiyonlar dizürinin en temel nedeni olarak kabul edilir. Fakat enfeksiyon dışı durumlara bağlı olarak da gelişebilir. Yanma ya da ağrı hissi idrar sırasında, idrar bittikten sonra ya da devamlı olabilir. Bu da yanmanın nedeni konusunda fikir verir. Dizüride yalnızca yanma ve ağrı hissi görülebileceği gibi, bu şikayetlere bazen ateş, kanama ya da sık idrara çıkma gibi şikayetler de eşlik edebilir. Bu gibi şikayetlerin eşlik etmesi enfeksiyon şüphesini güçlendirir.

Sigara içen orta yaş üstü erkeklerde dizüri, mesane kanseri araştırmasını gerektirebilir. 50 yaşın üzerindeki erkeklerde ise prostat büyümesi ya da prostat enfeksiyonu araştırılır. Dizürinin erkeklerde kadınlarda gösterdiği belirtiler aynı olmakla bile, nedenler farklı olabilir.

dizüri

Dizüri Neden Olur?

Dizüri hem erkeklerde hem de kadınlarda idrar tıkanıklığına neden olan sorunlar, ürolojik kanserler, taş hastalığı ya da alerjik durumlar gibi enfeksiyon dışı nedenlere bağlı olarak gelişebilir. Aynı zaman enfeksiyona bağlı sistit, böbrek enfeksiyonu, bel soğukluğu, prostatit ve vajinit gibi hastalıklar da dizüriye neden olabilir. Erkeklerde ve kadınlarda dizüri nedenleri şu şekilde listelenebilir:

Erkeklerde Dizüri Nedenleri

• Prostat iltihapları ve prostat kanseri,
  • Stevens-Johnson sendromu,
  • Sedef hastalığı,
  • Behçet hastalığı,
  • Yumurtalıklarda meydana gelen iltihaplar,
  • Mesane sorunları,
  • Cinsel yolla bulaşan hastalıklar.

Kadınlarda Dizüri Nedenleri

• Menopoz,
  • İdrar yolu enfeksiyonları ve vajinal enfeksiyonlar,
  • Vajinit,
  • Sistit,
  • Cinsel yollar bulaşan hastalıklar,
  • Cinsel ilişki,
  • Vajinada herpes enfeksiyonu,
  • Mesane hastalıkları,
  • Üretit iltihabı,
  • Vajinal doku tahrişi.

Dizüri Tanı Ve Tedavi Yöntemleri

Dizüri şüphesinde tanı için ilk başvurulan yöntemler hasta öyküsünün dinlenmesi, fiziki ve muayenedir. Devamında kan ve idrar testleri istenir. Her 10 dizüri vakasından 6 tanesi enfeksiyon temelli olduğu için, enfeksiyonların araştırılmasına yönelik tetkikler de yapılabilir. Eğer hastalığın nedeni enfeksiyon değilse, altta yatan diğer nedenlerin araştırılması adına ultrason, tomografi ya da MR gibi yöntemlere başvurulabilir.

Altta yatan nedenlere bağlı olarak tedavi süreci planlanır. Eğer hastalığın tamamen ortadan kaldırılması söz konusu değil, ortaya çıkan şikayetlerin hafifletilmesine yönelik ilaç tedavisine başlanabilir. Bakteriyel enfeksiyonlar nedeniyle ortaya çıkan sorunlarda antibiyotik, mesane sorunları nedeniyle ortaya çıkan durumlarda granül ilaçların kullanımı tedaviye yardımcı olur. İlaç tedavisi genellikle birkaç gün içerisinde etkilerini göstermeye başlar. Eğer dizüri sistit ya da piyelonefrit nedeniyle meydana geliyorsa, su tüketiminin artırılması önerilir.

Dizüri kanser, cinsel yolla bulaşan hastalıklar ya da prostat sorunlarına bağlı olarak ortaya çıkmışsa, öncelikle bu sorunların tedavi edilmesi gerekir. Bunun için de hastalar ilgili uzmanlık alanına yönlendirilir. Doktor tarafından reçete edilen önerilerin ve ilaç kullanımının düzenli olarak gerçekleştirilmesi ile dizüri hastalığının kesin tedavisi mümkündür.