Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar (CYBH) Nelerdir?

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar ya da cinsel yolla geçişli hastalıklar (sex transmetted disease –STD), partnerlerden birisinin hastalıklı olması durumunda korunmasız cinsel ilişki sonucu oluşan hastalıklara denir. Hastalıklı bölgeye yakın temas sonucu buradaki bakteri veya virüsler sağlıklı kişinin koruma bariyerlerini aşar. Uygun ortam bulursa çoğalır ve hastalığa neden olur. Cinsel yolla bulaşan hastalıklar şu şekilde özetlenebilir;

• HIV/AIDS
  • Hepatit B
  • Hepatit C
  • Bel Soğukluğu-Gonore
  • Genital Siğil (HPV)
  • Klamidya
  • Ureoplasma
  • Genital Uçuk-Herpes
  • Sifiliz-Frengi
  • Gardnerella
  • Molloskum Kontagiosum

CYBH En Sık Kimlerde Görülür?

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar en sık korunmasız olarak cinsel ilişkiye giren bekar genç çok sayıda partneri olanlarda görülür. Çok partnerli cinsel ilişkilerde bu hastalıkların yayılması kaçınılmazdır. Hasta erkekler kadınlara daha sık bulaştırmaktadır. Yani kadının erkekten kapma sıklığı erkeğin kadından hastalık kapma sıklığından daha fazladır.

Önemle vurgulanması gereken hem erkek hem de kadın çok partnerli ise azami korunma yöntemlerini kullanmalıdır.

CYBH Nasıl Bulaşır? Belirtileri Nelerdir?

En sık korunmasız cinsel ilişki sırasında yakın temas olmasıyla bulaşır. Ancak ek olarak hepatit B-C, AIDS gibi hastalıklar kan ve kan ürünleriyle de bulaşabimektedir. Bel soğukluğu (gonore), ureoplasma, mikoplasma, genital herpes, sifiliz (frengi) daha çok yakın temas ve cinsel ilişkiyle bulaşır.

Korunmasız hastalıklı biriyle cinsel ilişkiden sonra 1-4 hafta içinde erkeklerde penis ucunda akıntı, idrar yaparken yanma, kas ve eklem ağrıları, bazen ateş, deri döküntüleri, penis ucunda kızarıklık gibi belirtilerle başlar. Kadında ise vajende akıntı idrarda yanma, sık idrara çıkma, genital bölgede kızarıklık, ilişki sırasında ağrı, ateş şikayetleri vardır.

CYBH Nasıl Teşhis Edilir?

Akıntıdan direkt mikroskobik inceleme ve kültür yapılarak bel soğukluğu, klamidya, ureoplasma, mikoplasma gibi hastalıkların tanısı konulabilir, Serolojik testlerle frengi’nin tanısı konulabilir, genital siğiller ve herpesin tanısı direkt muayene ile konulabilir, AIDS ve hepatit için ise kanda serolojik testlere bakılır ve teşhisi konulur.

CYBH Nasıl Tedavi Edilir?

Bel soğukluğu, klamdya, ureoplasma ve frengi gibi durumlarda hepsinin tedavisini içine alan ilaçlar verilebilir. Seftriakson, makrolit antibiyotikler ve azitromisin birlikte verilebilir. Genital siğiller yakılır, dondurulur ya da ilaçlarla kurutulabilir. AIDS ve hepatit çok yakından takip edilmelidir.

CYBH Tedavi Edilmez İse Ne Olur?

Bu tür hastalıklar tedavi edilmez ise 2 hafta içinde kendiliğinden belirtileri geçer fakat daha sonra prostatit (prostat bezi iltihabı), aortit, kalp hastalıkları, eklem hastalıkları, beyni etkileyerek buraya ait belirtilerle kendini tekrar ortaya çıkartabilir ve geri dönülmez problemlere yol açabilir.

Randevu almak için aşağıdaki formu doldurabilir veya telefonla arayarak bana ulaşabilirsiniz.