Mesane Kanseri Nedir? Mesane Kanseri Belirtileri, Tanısı ve Tedavisi

[Toplam: 8 Ortalama: 4.5]

mesane kanseri boşaltım sisteminde görülebilecek kanserlerindendir. İdrarda görülen kan pıhtıları mesane kanseri belirtileri olabilmektedir.

Mesane kanseri teşhisi nasıl konulur?

Mesane kanseri nedir?

İdrar kesesi (mesane) böbreklerden üreter borucuklarıyla gelen idrarın vücuttan atılıncaya kadar depolanmasını sağlayan normal erişkindeki hacmi 400-500 cc olan kendine hast kas tabakası, iç zarı ve dış tabakası olan armut şeklinde bir organdır.

İdrar kesesinde kontrolsüz atipik hücrelerin çoğalmasıyla gelişen ve tedavi edilmediğinde uzak oraganlara metastaz yaparak ölümle sonuçlanan kanserlere mesane kanseri diyebiliriz.

Mesane kanseri nasıl oluşur?

Öncelikle mesane mukozasında (iç zarında) atipik hücreler teşekkül eder. Sonra bu hücreler kontrolsüz şekilde çoğalmaya başlar ve belli bir hacme geldikten sonra idrarda kanama gibi ilk belirtilerini vermeye başlar.

Daha da büyüdüğünde önce mesane kas dokusunu sonra mesane dış tabakasını daha sonrada komşuluk ettiği prostat rektum, rahim gibi organları tutar.

Ayrıca lenf yoluyla bölgesel lenf bezlerine kan yoluyla karaciğer akciğer, kemik gibi organlara metastaz (geçiş) yapar.

Gittiği organlarda da kontrolsüz çoğalarak ölüme kadar giden sonuçlar doğurur.

Mesane kanserinin sebepleri nelerdir?

Tüm kanserlerde olduğu gibi mesane kanseri de kesin bir nedene bağlı değildir. Ancak sigara en önemli etkenlerden birisidir. Ayrıca genetik faktörler, baca temizleyicileri, boya sanayinde çalışanlar, kronik mesane infeksiyonları, uzun süreli mesane taşları, paraziter infeksiyonlar sorumlu tutulmaktadır.

Mesane kanseri belirtileri nelerdir?

Mesane kanseri belirtileri, idrarında pıhtılı kanaması olan 40 yaş üstü erkek veya kadın tüm bireyler aksi ispatlanana kadar mesane kanseri gibi düşünülüp ileri tetkikler yapılmalıdır. İdrarda pıhtılı kanamanın olması mesane kanserinde en önemli belirtidir.

Kanser ilerlediği zaman ise idrar yapmada zorlanma, sık idrara çıkma, idrar yapmama, idrar kesesi bölgesinde ağrı ve sürekli idrar varmış hissi, böbrekten çıkan idrar yollarının tutulmasına bağlı böbreklerde genişleme ağrı, bulantı, kusma, kalın bağırsağın son kısımlarının tutulumuna bağlı dışkılama problemleri, kemik tutulumunda kemik ağrıları gibi bir çok spesifik olmayan belirtiler olabilir.

Mesane kanseri teşhisi nasıl konulur?

Hastalar genellikle zaman zaman idrardan pıhtılı kan gelmesi şikayetleriyle ya da idrar tahlillerinde idrarda kan görülmesi şeklinde gelir. Sonra, Ultrasonografi ya da gereğinde bilgisayarlı tomografi (BT) yapılır. Kesin tanı sistoskopi yani kamera sistemiyle idrar kesesine girilip şüpheli yerden biyopsi alınmasıyla konulur.

Mesane kanseri tedavisi nasıldır?

Mesane kanseri tedavisi, ilk teşhis konulduktan sonra hastalara kapalı kameralı sistemle TUR-M ameliyatı yapılır, çıkan kanserli dokunun tümü patolojiye gönderilir ve sonuca göre tedavi ve takip belirlenir. Mesane kanseri düşük dereceli ve yüksek dereceli olmak üzere iki türlüdür.

Düşük dereceli kanser daha az saldırgan, yayılma riski daha az, daha yüzeyseldir. Tedavisi erken yapılır ve iyi takip edilirse nüksetme riski oldukça düşüktür.

Sonra 3 yıl 3 ayda bir sonra 6 ayda 1 sistoskopi ile takibi yapılır. Her sistoskopiden sonra 3 hafta süreyle idrar kesesi içine ilaç verilebilir. Buna rağmen nüksederse hastanın idrar kesesi alınır ve yerine yapay (ortotopik-barsaktan mesane ) mesane yapılır. Bu tip tümörler 5 yıl içinde %70 nükseder.

Yüzeyel tümörler mesneden tamamen temizlendi ise önce 3 sonra 9 sonrada yıllık sistoskopi takipleri yapılır. Ek tedaviye gerek duyulmaz. Yüksek dereceli kanserler ya yüzeyel ya da idrar kesesi kasına tutan (derin) şeklinde olur. Yüzeyel yüksek dereceli mesane kanserleri sadece idrar kesesinin iç zarındaki hücrelerden kaynaklanır ve idrar kesesinin kas dokusunda tutulum yoktur. TUR-M ameliyatı ile tümör iyice temizlendikten 3 hafta sonra idrar kesesi içine BCG/Mitomisin gibi ilaçlar 6 hafta süreyle verilir.

mesane kanseri nedir

TUR-M ameliyatından sonra gelen patoloji yüksek dereceli ve idrar kesesi kas dokusunu tutmuş ise hastada MRI gereğinde PET ile uzak organ metastazı olup olmadığı araştırılır. Bu grup hastada uzak organ metastazı yok ve sadece kas dokusu tutulmuş ise mesane, prostat, seminal vezikül ve etraftaki lenf bezleri alınır ve mesnenin yerine ya yapay mesane ya da ileal loop dediğimiz torbalı mesane yapılır. Kas dokusu dışına ya da mesane dışına gitmiş ise hastaya önce kemoterapi yapılır sonra gereğinde mesane alınması operasyonu gerçekleştirilir.

75 yorum